9 השפעות של הכרת תודה שלא מדברים עליהן מספיק


כשלוקחים את הזמן לעצור ולהכיר באלמנטים חיוביים בחיים, התחושות משתפרות מייד. ואולם, מתברר שההשפעה לא נעצרת שם. מחקרים חושפים את האדוות הרבות שנוצרות מתרגול הכרת תודה ומראים שהן עשויות להגיע רחוק בהרבה משנהוג לחשוב.


ירדן להבי | 11 ספטמבר, 2024

הכרת תודה מוגדרת כהכרה בטוב או בחיוביות מסוימת, וההבנה כי אלו מגיעים ממקורות חיצוניים לנו. היא יכולה להיות מופנית כלפי אדם שתרם לנו בדרך כלשהי או להיחוות כהוקרה והערכה כללית לטוב שבחיינו.

מטבע הדברים, הכרת תודה מציבה אותנו בהלך רוח של שביעות רצון, ואכן מחקרים מאשרים את תרומתה המשמעותית לרווחה הרגשית שלנו, שבתורה תורמת גם לגוף ולנפש. אך בשנים האחרונות המחקר האינטנסיבי בתחום מגלה כי השפעתה של הכרת תודה מחלחלת לתחומים רבים נוספים ופחות מוכרים.

כבר במאה הראשונה לספירה טען הפילוסוף הרומי קיקרו ש"הכרת תודה אינה רק המעלה הגדולה ביותר, היא אימן של כל שאר המעלות". ד"ר רוברט אמונס, שנחשב לחוקר מוביל בתחום הכרת התודה, מצא, כפי שטען קיקרו, כי היא אכן יוצרת את התנאים הנפשיים והחברתיים שמהווים את הבסיס לצמיחתה של התנהגות מוסרית. מעבר לכך, גוף המחקר הנרחב חושף שורה ארוכה של תועלות נפשיות, פיזיולוגיות, פסיכולוגיות, חברתיות ותפקודיות נוספות – רבות מהן עשויות להפתיע גם את בעלי ההיכרות העמוקה עם הרגש. חוקרת בריאות הנפש קורטני א. אקרמן וד"ר אימד בוכריקה, מדען נתונים, מציגים באתרים Positive Psychology ו-Research כמה מן הממצאים המעניינים האלו.

1. משפרת את התדמית החברתית ואת מערכות היחסים

לפי אקרמן, מחקר מ-2014 מצא כי אנשים שמביעים הכרת תודה נתפסים על ידי הסביבה כיותר אמינים, מוסריים, חברותיים ומלאי הערכה, ולכן ככל הנראה נהנים בממוצע מרשת חברתית רחבה יותר ומקשרים חברתיים טובים יותר. מחקר מ-2011 מצא שההערכה שלהם לחבריהם מאפשרת לאנשים אלו לפתור קונפליקטים ביניהם, ומחקר מ-2013 מצא שהם זוכים לאיכות מערכות יחסים רומנטיות גבוהה יותר, בשל סיבות דומות. "הבעת הכרת תודה לאהובינו היא דרך מצוינת לגרום להם להרגיש טוב, לגרום לנו להרגיש טוב ולשפר את מערכת היחסים באופן כללי", כותבת אקרמן.

2. משפרת את מנגנון קבלת ההחלטות

מחקר מ-2014 מצא שנבדקים שמתרגלים הכרת תודה נטו להיות סבלניים יותר במהלך קבלת החלטות ומושפעים פחות מלחץ שנובע מרצון לסיפוק מיידי. ייתכן שההערכה למה שכבר קיים בחיים מפחיתה את הצורך להיענות לדחפים.

סבלנות זו סייעה בקבלת החלטות הגיוניות וטובות יותר בהיבטים שונים של החיים, בעיקר בכאלו שהצריכו בחירה מתוך כלל האפשרויות או בהחלטות בצומתי חיים משמעותיים כגון לימודים, משפחה או קריירה.

3. משפרת את כישורי הניהול

אקרמן מציינת שני מחקרים מ-1989 ומ-2000 שמצביעים על כך שתרגול סדיר של הכרת תודה משפר את יכולות ההובלה והמנהיגות של מנהלים, וכן את יכולתם להיות מנטורים טובים יותר לעובדיהם בזכות הקפדה על עידוד ושבח כלפיהם. בטווח הארוך, הכרת תודה נמצאה כתורמת להרחבת הרשת העסקית ולטיפוח נאמנותם של לקוחות ועובדים.

מחקר מ-2019 חשף שמנהלים מוקירי תודה זכו לעובדים בעלי מוטיבציה גבוהה ופרודוקטיביים יותר, הודות לכך שהרגישו יותר מוערכים. אלה תרמו גם ליציבות ולתחלופה נמוכה יותר של עובדים במקום העבודה.

4. תורמת לבריאות הלב

נבדקים שסבלו מלחץ דם גבוה הצליחו להפחית אותו באופן משמעותי הודות לתרגול בן שבועיים של הכרת תודה ('מניית ברכות', counting our blessings), כותבת אקרמן, מה שהוביל לשיפור כללי בבריאותם. מחקר אחר מאוניברסיטת הרווארד מצא שמטופלים שהחלימו מאירועים לבביים שונים השתקמו בצורה טובה יותר וחוו שיפור בהיבטים הבריאותיים של איכות החיים.

בנוסף, מחקר מ-2015 מצא שתרגול הכרת תודה הפחית את גורמי הדלקת בקרב הסובלים מאי ספיקת לב ב-7%.

בוכריקה מוסיף כי מחקר מ-2009 מצא שנשים בעלות גישה מכירת תודה נטו לסיכון מופחת למחלות לב ולסיכון נמוך ב-14% למוות ממחלות כאלו. החוקרים משערים כי הסיבה לכך נעוצה באופטימיות שהכרת תודה מקדמת, הידועה כמשפיעה באופן חיובי על הרווחה הנפשית והבריאותית.

הערכה לטוב שיש בחיים מסייעת לשינה טובה יותר. צילום: Gladskikh Tatiana on Shutterstock

5. משפרת את איכות השינה

לפי בוכריקה, תרגול הכרת תודה לאורך היום מטפח מחשבות חיוביות יותר שיכולות לסייע לשינה טובה. חוקרים מאוניברסיטת מנצ'סטר בחנו את הקשר בין הכרת תודה למחשבות לפני השינה וכיצד אלו משפיעות עליה. המחקרים גילו כי הכרת תודה מרחיקה מחשבות שליליות, במיוחד לפני השינה, ובכך פותחת פתח גדול יותר למחשבות ולהרהורים חיוביים התורמים לשינה שלווה, ארוכה ורציפה יותר.

6. מסייעת בגמילה מהתמכרויות

בוכריקה מציין שמחקרים ותוכניות גמילה כאחד מצאו כי אנשים שסובלים מהתמכרות לסמים או לאלכוהול מצליחים יותר בדרכם להחלמה כאשר תרגול הכרת תודה מובנה בתוכנית השיקום שלהם. לדבריו, הסיבה לכך היא שהתרגול מסייע בטיפוח ענווה ותפיסה חיובית יותר לחיים, ותורם בנטרול מחשבות אנוכיות וקורבניות שאופייניות לסובלים מהתמכרויות.

7. מסייעת במניעה של אכילת יתר

בוכריקה מצטט את ד"ר סוזן פירס תומפסון, מדענית קוגניטיבית ומומחית בפסיכולוגיה של האכילה, הטוענת כי תרגול הכרת תודה מחזק את כוח הרצון בהתנגדות לאכילת יתר. לדבריה, ניתן לעשות זאת על ידי התמקדות במזון שעל השולחן והודיה עליו, במקום לחשוב על מנות נחשקות אחרות שאינן זמינות.

8. משפרת סבילות לכאב

מחקרים מראים כי התרגול היומיומי של הכרת תודה עוזר להפחית את רגישותו של האדם לכאב. בוכריקה מצטט את ברוס פ. סינגר, פסיכולוג ומנהל מייסד של מרכז לכאב כרוני, ולפיו תרגול הכרת תודה יכול לשמש כלי יעיל לניהול כאב כיוון שהוא עוזר להעביר את המיקוד מהכאב הפיזי לאלמנטים חיוביים אחרים.

9. מסייעת להתמודדות עם אבל

המנגנון הזה, כוחו יפה גם לכאב נפשי. הכרת תודה מעודדת אותנו להפנות את תשומת הלב שלנו לדברים החיוביים בחיינו, גם בעיתות משבר ושכול, מסביר בוכריקה. במקום להתמקד אך ורק באובדן, הכרת התודה מסייעת להכיר ולהעריך גם את הדברים והאנשים שעדיין קיימים בחיינו. התרומה של התרגול לרווחה הנפשית עשויה לסייע להתמודד עם התחושות הקשות שבאבל באופן בריא יותר, ולהקל על הסימפטומים הפסיכולוגיים שנלווים לו כגון דיכאון, חרדה והפרעות בשינה.

יתרה מזאת, הכרת תודה גם מסייעת להעריך ולחזק קשרים חברתיים, ולבקש תמיכה מהסביבה – גורמים חשובים התורמים לחוסן נפשי בתהליך האבל.

תמונת כותרת: Catherine Kay Greenup on Unsplash

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.