עיתונאי וקומיקאי מדברים על שדרוג התקשורת
בדרך כלל זה קורה במקומות קבועים – במעלית, במטבחון של המשרד, באירוע חברה, בחדר הכושר וכדומה – מדובר כמובן על שיחות חולין. אתם פוגשים אדם, ייתכן שאתם מכירים אותו כבר שנים ויודעים עליו ממש מעט, אבל השיחה נשארת ברמה המנומסת שלא מספקת שום אינפורמציה חדשה או מעניינת. למעשה, גם אין ציפייה לכך ששיחת החולין תתעלה על הפונקציה הבסיסית של נימוס.
העיתונאי כריס קולין והקומיקאי רוב בידקר מאמינים כי בכל שיחת חולין טמון פוטנציאל אדיר להפוך לשיחה מרתקת ומעשירה, הכל תלוי בדמיון ובתעוזה של הנפשות הפועלות. השניים כתבו ספר בנושא ומסבירים בו כי לעתים רבות אנו מוצאים את עצמנו בלי דבר מה חשוב לומר, אבל ניתן לשנות את זה בקלות על ידי שינוי בזווית החשיבה.
מה התועלת של שיחות עומק? בכתב העת של האגודה האמריקאית למדעי הפסיכולוגיה, פורסם מחקר שגילה כי אנשים שמנהלים שיחות מעמיקות הם בעלי רמת אושר גבוהה יותר מאשר אנשים שעיקר השיחות שלהם הוא שטחי. קולין ובידקר בהחלט תומכים נלהבים של מסקנות אלה ומטרתם היא לעורר את האבולוציה של התקשורת האנושית הבלתי פורמלית. יש להם 3 טיפים פשוטים לכך.
1. חפשו סיפורים, לא תשובות
אחת הדרכים להתגבר על המבוי הסתום של שיחות שטחיות הוא לשאול שאלות פתוחות. תמיד לחפש שאלות שמזמינות את הצד השני לחשוב – לענות בהסבר, תיאור או שיתוף חוויה, במקום בתשובה בת מילה אחת. למשל:
במקום: "איך היה היום שלך?"
אפשר לשאול: "מה הדבר הכי מעניין שקרה במשרד היום?"
במקום: "איך קוראים לך?"
אפשר לשאול: "מה המשמעות של השם שלך? למה קראו לך בשם הזה?"
2. שברו את המראה
אפקט המראה מוכר לכולנו:
– "מה קורה?"
– "בסדר, מה איתך?"
– "בסדר…"
כאן בדרך כלל השיחה מגיעה לסיום. האפקט מתרחש מתוך מבוכה או ניסיון לנהוג בנימוס ולחזור או להסכים על מילותיו של בן השיח. את המראה הזו יש לשבור:
– "יום יפה היום"
– "כן, יום מדהים"
בשיחה כזו הצדדים כפופים לנורמה חברתית. כדי להתגבר עליה, יש לחשוב מחוץ למסגרות המקובלות, ואפילו להשתמש בהומור.
– "יום יפה היום"
– "לא אם אתה בנורווגיה, בשעה כזאת חשוך שם, וזה יישאר ככה כמעט כל היום…"
שליפת פרט שלכאורה אינו רלוונטי יכולה להצית עניין בשיחה ולשאת אותה למקומות בלתי צפויים.
3. דלגו על התשובה המצופה
ישנו סט של שאלות עם סט תשובות מוכן מראש. בכל פעם שאתם נתקלים בשאלה כזאת, דלגו על התשובה הראשונה שקופצת לראש וחשבו במודעות מלאה על השאלה שנשאלתם. התשובות שיעלו לכם בראש כבר יעשו את העבודה. למשל:
על השאלה – "איך הייתה הטיסה?"
תשובה בנאלית – "ארוכה, אבל עברה בסדר"
במקום זאת: "הייתי שמח לטוס בחברת תעופה שמתמחרת את הכרטיסים על בסיס כמות המילים שאדם מוציא מפיו בזמן הטיסה…"
דוגמא נוספת – על המשפט "וואו, חם היום!"
תשובה בנאלית – "כן, אמרו שיש 38 מעלות בחוץ".
במקום זאת: "היה עוזר אם היו לי אוזניים גדולות יותר. הפילים משתמשים באוזניי המניפה שלהם כדי לפזר את החום מחוץ לגוף, ממש כמו רדיאטור!"
העצות הללו אמנם משעשעות ונראות כחורגות מהמוסכמות, אך בכוחן להוביל לשינוי תפיסתי בכל הקשור לתקשורת שאתם מנהלים בחיי היומיום. אתם תופתעו לגלות בעצמכם כישורים סוציאליים רדומים וכמובן שתזכו לחשוף צדדים מרתקים אצל אנשים חדשים וישנים כאחד.
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:
להפוך את הריבים למקרבים – 7 מפתחות לתקשורת בונה בעת ויכוח
ההרצאה השבועית של TED: החיים לצד בעלי דעות שונות הם שיצרו חברה מתורבתת
מהן 5 השפות שבהן מדברים אהבה – וכיצד ניתן לגשר ביניהן בתוך זוגיות
עוד מרדיו מהות החיים: