הדורות הקודמים עבדו בתנאים ובנסיבות שונים משל ימינו, ולכן מחזיקים בידע ותבונה שקשה מאוד לרכוש היום. זו הסיבה שצ'יפ קונלי, היועץ האסטרגטי של Airbnb, מאמין כי שוק העבודה צריך למנף את התבונה הדורית של הוותיקים בינינו. הוא מציע תפיסה חדשה לאימוץ, שבה מקומות עבודה ועסקים מרוויחים משילוב ההתמחויות של כל דור.
אם תיכנסו היום לכיתה אקראית בחטיבת ביניים כלשהי ותנסו להצטרף לשיחה של בני שנות העשרה המוקדמות, אתם עלולים לגלות שהם אמנם דוברים את שפת האם שלכם, אבל זה לא בהכרח אומר שאתם מבינים אותם. עולמות התוכן שלהם שונים משמעותית – וכנראה מגוונים בהרבה – מאלה שהיו זמינים ונפוצים לפני עשרים, שלושים וארבעים שנים. הדרדקים הללו, בעוד כעשור, יתחילו לטפטף אל השוק העבודה ולעבוד לצדכם. אולי אפילו מעליכם בהיררכיה הארגונית.
במציאות של ימינו ותק וניסיון חשובים מאוד, אבל הם לא תמיד החשובים ביותר. בעידן הסטארטאפים, המבנה הארגוני הקלאסי כבר לא נוקשה כבעבר וצעירים יכולים למצוא את עצמם בעמדות ניהוליות בכירות במהירות הבזק. למעשה, הם יכולים להתחיל את הקריירה כמנהלים לפני שעבדו יום אחד. זוהי תקופת שלטונם של הרעיונות המקוריים וההפצה הרשתית המהירה.
ההווה הזה עלול לאיים על אנשים שכבר נמצאים עשור או שניים בשוק העבודה. אם בעבר היינו מתחילים קריירה עם תקווה להתפתח בעתיד, היום הולכת ונוצרת תרבות שבה אם לא הגענו לאיזשהו רף מקצועי או כלכלי בשלב מסוים, מתחילה ספירה לאחור אל הנקודה שבה כבר לא נהיה רלוונטיים. תחזיות קודרות אלה אינן מרשימות את צ'יפ קונלי, היועץ האסטרטגי של Airbnb, החברה ששינתה את תעשיית המלונאות ואפשרה לאנשים פרטיים להשכיר את בתיהם למטרות נופש לזמן קצר. קונלי, יליד 1960, שייך לדור ותיק יותר והתעצב במציאות אחרת. אך ניסיונו בסטארטאפ אינטרנטי גלובלי לימד אותו שיכולותיו וכישרונו אינם כשלג דאשתקד, אלא חיוניים כמו תמיד. לדבריו, דווקא בגלל שהמציאות השתנתה, ההתמחות של הדור הוותיק הפכה למצרך נדיר יותר. בהרצאת TED הוא מסביר מהי אותה התמחות וכיצד להתאים אותה למציאות הנוכחית.
הוותיקים חזקים יותר באינטליגנציה רגשית
שפה היא כלי מדידה די אמין כדי לבדוק האם אנשים משדרים על אותו גל. ז'רגון מקצועי הוא דוגמה קלסית לכך: אם אתה בקיא במונחים, סביר להניח שאתה עמוק בפנים. לכן, כשקונלי השתתף באחת הישיבות הראשונות שלו כמועסק חדש ב- Airbnbונשאל על ידי אחד המנהלים בני ה-25 על שחרור פיצ'רים, הוא נחרד לגלות כי עשרות שנות הניסיון שלו כיזם מלונות בוטיק לא מועילות לו בכלום. "לא היה לי מושג על מה הוא מדבר", נזכר קונלי, "ישבתי שם במבוכה, וברחמיו הרבים פנה למישהו אחר. החלקתי בכיסאי, ורק חיכיתי שהישיבה הזאת תסתיים".
בליבו החל להתעורר חשש גדול. הוא הועסק כדי לשמש יועץ לאחת החברות המוצלחות בעולם, ואף ברמה האישית למנכ"ל והמייסד בריאן צ'סקי, אבל פתאום קלט שאולי הוא בכלל לא רלוונטי, אולי כלל אין לו מה להציע. "לכן, החלטתי באותו רגע שאו שאברח אל הגבעות, או שאיהפך שיפוטי לגבי הגאונים הצעירים האלה, או שבמקום זאת אהפוך את השיפוטיות לסקרנות ואראה אם אני יכול לזווג את המבט הנבון שלי למבט הטרי שלהם". הוא בחר כמובן באפשרות השלישית, מה שהוביל אותו לתובנות עמוקות יותר לא רק על בני הדור הצעיר, אלא גם על בני דורו שלו.
הבעיה העיקרית שהחל להבחין בה היא תקשורת לקויה, שנובעת, לדבריו, מחוסר אמון. לדבריו, לכל דור יש חוכמה שמאפיינת אותו, המתעצבת על פי רוחות הזמן והמקום. היתרונות בתחום המלונאות שצבר בשנות ה-80, למשל, אינם קיימים כמעט בשוק של היום. דור הוותיקים, מאמין קונלי, פיתח מיומנויות רגשיות גבוהות מאוד. ואילו אז לא הייתה לו גישה לטכנולוגיות ולסביבת העבודה הדינמית של ימינו. את בני הדור הזה מאפיינת מה שהוא מכנה "אינטליגנציה דיגיטלית". אדם חכם או עסק יעיל ידעו להשתמש בכל סוג של ניסיון וחוכמה, אבל קונלי גילה כי משהו תקוע בזרימת המידע. הוא והמנכ"לים הצעירים לא הצליחו למנף את הידע המצטבר של הדורות.
הוא לקח על עצמו פרויקט לשחרר את הסכר, וכדי לעשות זאת, הוא מסביר קודם באיזו נקודה זקוקים הצעירים לכישורי הוותיקים. ברגע שזה יהיה ברור יותר, יבין כיצד ומה ללמוד וללמד. קונלי אומר כי ל-40 אחוזים מהעובדים בארה"ב יש מנהל צעיר מהם, וזו מגמה שצפויה להתחזק. זה מציב בראש הפירמידה אנשים אמנם מבריקים, אבל כאלה שלא צברו מספיק שעות בעבודה עם אנשים. "ועדיין", הוא מסביר, "אנו מצפים שמובילים דיגיטליים צעירים אלה ירכשו איכשהו באיזשהו קסם את חוכמת יחסי האנוש שלנו, העובדים הוותיקים, היו עשרות שנים ללמוד. זה קשה להאיץ את יצירת האינטליגנציה הרגשית שלך".
שיא האינטליגנציה הרגשית, טוען קונלי, מתרחש באמצע החיים, "כי פיתחנו זיהוי תבניות בעצמנו ובאחרים". זוהי נקודה חשובה לאור תהליך מקביל של עלייה בתוחלת החיים וירידה בגיל שמהווה את מרכז המסה בהשפעה כלכלית. בתהליך זה, הוא מסביר, "החברה יצרה פער חדש של 20 שנה של חוסר-רלוונטיות". אבל רק לכאורה, שכן, כאמור, בפער הזה אנו מגיעים לשיא היכולת שלנו בעבודה עם אנשים. לא מעט פסיכולוגים ויועצים עסקיים או ארגוניים יטענו כי זה הכישור המשפיע ביותר בהצלחה, שכן בסוף כולנו עובדים בשביל אנשים, בין אם הם מנהלים, מקבלי שירות או לקוחות.
התמהיל הבין-דורי יוצר ארגון בעל יתרון עסקי מובהק
"אז איך אנו יכולים לגרום לחברות לעשות שימוש בחוכמה זאת של האנשים הנמצאים באמצע החיים, בדיוק כפי שהם מטפחים את הגאונים הדיגיטליים הצעירים שלהם?" שואל קונלי. כשהוא נזרק למים העמוקים של עולם ההייטק, החל לחפש מי שיעזור לו ללמוד לשחות. תחילה רק להשאיר את הראש מעל המים, אבל בהמשך גם לצוף בנחת. עבורו הייתה זו עובדת בת 27 בשם לורה יוז שהגיעה מגוגל, אשר "ישבה לצדי לעיתים קרובות בישיבות כך שתוכל לשמש כמתרגמת הטכנולוגית שלי". בדרך זו ככל הנראה לעולם לא יהפוך למייקל פלפס, אבל לא בשביל זה הביאו אותו.
בשביל מה כן? לדבריו, כמו רבים ממקביליה, יוז לא למדה מנהיגות בשום צורה ודרך, ובכל זאת מצאה עצמה בתפקיד שדורש יכולות מנהיגות. ומנהיגות היא תמיד כלפי אנשים. אלא שיוז התעצבה בעולם של מדדים וביצועים, מה שהפך את הסגנון שלה ל"טכנוקרטי", כדברי קונלי. וזה, הוא טוען, לא דבר חיובי לחברה או עסק. "לא אכפת לי אם אתם בתחום הביזנס-לביזנס, B-to-B, בתחום הביזנס-ללקוח, B-to-C, לקוח-ללקוח, C-to-C, או בתחום ה-A-to-Z, עסקים הם במהותם H-to-H: אדם לאדם". וכאן הוא נכנס לתמונה.
הידע המקצועי שלו בתחום המלונאות היה פחות רלוונטי ל-Airbnb, פלטפורמה שמבוססת על אירוח פרטי. לעומת זאת, "הידע התהליכי שלי לגבי 'איך אתם דואגים שדברים ייעשו?' המבוסס על ההבנה של המניעים הבסיסיים של כל אחד בחדר, היה בעל ערך במידה רבה, בחברה שבה לרוב האנשים לא היה ניסיון ארגוני רב". ככל שעבר הזמן ועם מה שלמד בסיוע חונכת, החל לחשוש מעולם ההייטק. הסטארטאפיסטים, מצדם, החלו לגלות את האוצר הבלום שהגיע לידיים שלהם והיווה חלק משמעותי בהפיכת החברה שלהם לענקית גלובלית. החונכות ההדדית יצרה תמהיל התמחויות שבמקומות אחרים לא השכילו להפיק ממנו תועלת. "חוויתי סוג כזה של הדדיות בין-דורית עם לורה וצוות מדעני הנתונים שלנו כאשר המצאנו מחדש ושיפרנו למעשה את מערכת סקר המשתמשים של – Airbnb, בעזרת המוח האנליטי של לורה והאינטואיציה שלי לגבי בני-אדם", הוא מדגים.
החוויות הללו הובילו את קונלי לחשוב מחדש על דמות המבוגר במקומות עבודה. תפיסת ההיררכיה על פי ותק אולי מתחילה להתיישן, אבל לא כך הכישורים הבינאישיים של בעלי הניסיון. המבוגר המודרני, אם כן, הוא חונך ונחנך בו זמנית. הוא יודע להמשיך להתפתח עם הזמנים החדשים, אך להביא איתו את הכלים העל-זמניים שליטש במשך שנים. "מנועי חיפוש מבריקים בלספק תשובה, אבל מדריך מנוסה ונבון יכול להציע לכם בדיוק את השאלה הנכונה", הוא אומר. אז בזמן שהצעירים מוציאים עשן וגיצים בפיתוח פתרונות, הוותיקים שבינינו יכולים לכוון אותם לבעיות שראוי לפתור.
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:
כמו יין טוב – אנחנו ממשיכים להשתכלל קוגניטיבית ומנטלית במשך כל החיים
חוכמת חיים שלא תסולא בפז – תמצאו אותה אצל המנוסים שבינינו, בני גיל הזהב
אנו חיים בעידן שבו כמעט כל אדם שאנו פוגשים יכול להיות מנטור שלנו
עוד מרדיו מהות החיים: