תסמונת הירח המלא – כיצד משפיעה עלינו הלבנה?


מאנשי זאב ועד חנהל'ה ושמלת השבת, מאז ומעולם יוחסו לירח כוחות מאגיים. גם היום, רבים מאמינים שלגוף השמיימי יש השפעה ארצית על הגוף, על המוח ועל הרגש. מחקרים מנסים לבדל מיתוס מאמת.


ירדן להבי | 24 יולי, 2024

במיתולוגיות ובסיפורי עמים רבים מקושר הירח עם התנהגויות שונות ומשונות של בעלי חיים ובני אדם. התפיסה של זאבים מייללים לירח הולידה ככל הנראה אגדות שלפיהן אנשים עלולים להפוך בליל ירח מלא לאנשי-זאב פרועים ומסוכנים. גלגולים מאוחרים יותר של המיתוס גורסים שהירח המלא גורם לאנשים להשתגע, או כפי שמסביר אותלו במחזהו של שייקספיר, כשהירח מתקרב מדי לארץ הוא מטריף אנשים על דעתם. החיבור הזה נטוע עמוק כל-כך בפולקלור, עד שהוא מצא את דרכו לשפה המדוברת. המונח Lunatic באנגלית (שמשמעותו מטורף או משוגע) מקורו בשם הלטיני לירח – Luna, ומכאן גם הצירוף 'לונה פארק'. בשפה העברית, סהרורי (מהמילה 'סהר'), חולה או מוכה ירח, הוא אדם שמתהלך ופועל מתוך שינה וללא מודעות, כביכול בהשפעת הירח.

ככל הנראה, מקורם של סיפורים ומיתוסים כאלו נובעים מהתפיסה שלפיה כפי שמחזור הירח משפיע על תהליכי גאות ושפל במימי כדור הארץ, כך הוא גם משפיע על גוף האדם (שמורכב ברובו ממים).

בניגוד לאמונה העממית, זאבים כלל אינם מייללים אל הירח. על פי אתר המכון הביולוגי Smithsonian, הסיבה שתופעה זו ככל הנראה נקשרה עימם היא שזאבים הם חיות ליליות. ואכן, הם פעילים ומייללים בשעות הלילה כצורת תקשורת זה עם זה. אולי מפני שהם מטים את ראשם מעלה בעת היללה כדי להגביר תהודה, התקבעה ההנחה שהם פונים לירח. עובדות אלו, בשילוב העובדה שבני אדם היו ערים ופעילים יותר בלילות ירח מלא טרם גילוי החשמל, גרמו ליותר דיווחים על זאבים מייללים שנראים כאילו עושים זאת לכיוון הלבנה בלילות שהאחרונה מלאה.

ועדיין, גם לאחר שמניחים בצד כל קישור להתנהגות דמוית זאב בלילות ירח מלא, אין זה לגמרי בלתי מתקבל על הדעת שמחזור הירח גורם לאפקט כלשהו גם בגוף האדם. בשנות ה-70 של המאה ה-20, הפסיכיאטר ארנולד ליבר הצביע במחקריו ובספריו על עלייה בשיעורי מקרי האלימות, הפשע, ההתאבדות, תאונות הדרכים ומצבי החירום הפסיכיאטריים בלילות של ירח מלא.

בעוד שרבות מטענות אלו כבר הופרכו מאז, לא מעט מחקרים עדכניים מצאו בכל זאת כמה קשרים מפתיעים בין מחזוריות הלבנה להתנהגויות אנושיות שונות.

הקשר בין סהרוריות לסהר

לפי מגזין Science Alert, מחקר מ-2021 מצביע על סנכרון קדום בין מחזוריות הירח לשעון הביולוגי של האדם: ככל שהירח מלא יותר, כך זמן השינה קצר יותר. זאת כנראה מכיוון שאבותינו יכלו לנצל את הלילות המוארים לפעילות לילית שלא הייתה אפשרית בלילות חשוכים, וכך לאורך האבולוציה מחזור השינה של האדם הסתנכרן עם זה של הירח. תופעה זו נמצאה בקרב אוכלוסיות מגוונות בעלות סגנון חיים עירוני וכפרי כאחד, ובלטה במיוחד בקרב אוכלוסיות ילידיות שחיות עד היום ללא תאורה מלאכותית בלילות.

רבקה סטנבורו סוקרת ב-Healthline מספר מחקרים נוספים שמחזקים השערה זו. אלו מצאו קשרים בין לילות ירח מלא לבין מדדי איכות שינה נמוכים יותר, כמו התארכות משך הזמן שלוקח להירדם והתקצרות של עד כ-30% בשלב השינה העמוקה (REM). התופעה נצפתה בעיקר בקרב נשים.

"בלילות ירח מלא אבותינו יכלו לנצל את הלילות המוארים לפעילות לילית שלא הייתה אפשרית בלילות חשוכים, וכך לאורך האבולוציה מחזור השינה של האדם הסתנכרן עם זה של הירח"

הפרעות אלו בשינה היו יכולות אולי להסביר את השערותיו של ליבר לגבי שינויים שליליים במצב הרוח וההתנהגות, אילולא ממצאי מחקר נוסף שמציינת סטנבורו. המחקר בחן את מחזורי השינה של אוכלוסיות ילידיות ב-12 מדינות, ומצא כי למרות שנצפתה בקרבם שינה קצרה יותר במהלך ירח מלא, לא נמצאו הבדלים משמעותיים בהתנהגותם במהלך תקופה זו. נוסף על כך, היא מציינת, עשרות אלפי רשומות חדרי מיון בבתי חולים ומוסדות פסיכיאטריים לא הראו שוני במקרי חירום, טראומות או אשפוזים על רקע פסיכיאטרי במהלך השלבים השונים של מחזור הירח. למעשה, מחקר אחד מצא שבימות ירח מלא שיעורי הרצח  אפילו ירדו מעט.

עם זאת, כותבת סטנבורו, "חריג משמעותי אחד למסקנה הכללית הזו אכן קיים. חוקרים מצאו שאנשים הסובלים מהפרעה דו-קוטבית עשויים להיות מושפעים משינויים במחזור הירח". נמצא כי בקרב נבדקים אלו ההפרעות באיכות ובזמן השינה שהופיעו בסנכרון עם מילוא הירח, דווקא כן השפיעו וגרמו לשינוי מתסמיני דיכאון לתסמיני מאניה.

פרופסור לביולוגיה הורשיו דה לה איגלסיה מסביר על מחקרו והקשר בין מחזור הירח לשינה.

מסיבת פול-מון ביולוגית

טענותיו של ליבר נשענות על הרעיון שמחזור הירח יוצר בנוזלי גוף האדם גאות ושפל ביולוגיים, בדומה להשפעתו על האוקיאנוסים. האם יש אמת בטענה?

בכל הקשור להתנהגות לחץ הדם וההשפעה על המערכת הקרדיו-וסקולרית (לב וכלי דם), הממצאים בנושא אינם חד משמעיים ואף סותרים.

לפי סטנבורו, מחקר אחד מצא שרמת לחץ הדם של קבוצת נבדקים ירדה במהלך ירח מלא ובמהלך מולד ירח. גם בעת מבחן מאמץ קצב הלב ולחץ הדם היו נמוכים יותר בימים אלו לעומת ימים אחרים במחזור הירח, והחזרה לקצב לב ולחץ דם נורמליים במנוחה הייתה מהירה יותר. המסקנה במחקר זה הייתה שהיעילות הפיזיולוגית של נבדקים משתפרת בתקופות אלו.

עם זאת, ממצא זה סותר במידה מסוימת מחקרים אחרים, ביניהם מחקר משנת 2020 שלא מצא הבדל משמעותי בביצועים אתלטיים של ספורטאים גברים במהלך שלבים שונים במחזור הירח.

מחקר נוסף על אנשים הסובלים מסוכרת מסוג 2 מצא שמחזורי ירח לא השפיעו על לחץ הדם, אך כן השפיעו על פונקציות קשורות אחרות, בהן רמות סוכר בדם וקצב הלב.

נשים הן מהירח?

במשך מאות שנים, חוקרים וסופרים תהו לגבי האפשרות של קשר בין מחזור הירח לבין מחזור הווסת הנשי. האמונה בקשר זה רווחת בתרבויות מסורתיות וילידיות ונובעת ככל הנראה מהעובדה הפשוטה שאורכם הממוצע של שני המחזורים דומה. נראה שהסינכרוניזציה הפוטנציאלית בין השניים ממשיכה לעורר סקרנות גם בשנות ה-2000, בעיקר לאור שורות ארוכות של מחקרים סותרים.

ד"ר מריה קוהוט מסבירה באתר Medical News Today שבזמן שמחקר סיני מ-1986 מצא קשר בין שני המחזורים, שני מחקרים מקיפים בהרבה מ-2013 ומ-2016 הסיקו כי "בניגוד לאמונות המסורתיות לא נמצאה סינכרוניזציה של שלבי מחזור הירח עם מחזור הווסת".

ואולם, מחקר מעניין במיוחד משנת 2021 מראה כי עדיין לא נסתם הגולל על הדיון בדבר השפעת הירח על גוף האישה. לפי קוהוט, המחקר שבדק את רישומי הווסת של נשים לאורך 32 שנים מצא סנכרון בין המחזורים שלהן לבין שניים ממחזורי הירח לסירוגין.

"במשך מאות שנים, חוקרים וסופרים תהו לגבי האפשרות של קשר בין מחזור הירח לבין מחזור הווסת הנשי. נראה שהסינכרוניזציה הפוטנציאלית בין השניים ממשיכה לעורר סקרנות גם בשנות ה-2000, בעיקר לאור שורות ארוכות של מחקרים סותרים".

כשאסטרונומים מדברים על 'מחזור הירח', הם מדברים למעשה על שלושה מחזורים שונים: מחזור התאורה – המבטא את מידת החזר האור של הירח מן השמש בשלבי המופעים השונים שלו (ממולד ירח לירח מלא, כאשר מחזור אחד נמדד מירח מלא אחד למשנהו). מחזור הכבידה – הנמדד לפי קרבת הירח אל כדור הארץ ועוצמת כוח המשיכה שלו. המחזור הטרופי – הזמן הממוצע שלוקח לירח לחזור לכל נקודה שעל מסלולו.

המחקר שלהם מצא כי לנשים שמחזור הווסת שלהן נמשך יותר מ-27 ימים הייתה סינכרוניזציה לסירוגין עם שניים ממחזורי הירח: מחזור התאורה ומחזור הכבידה. המחזור הטרופי נראה קשור לתחילת הווסת, "אך במידה פחותה", לדברי מחברי המחקר. הצוות גם מציין בזמן שמחזורי הווסת הסתנכרנו לסירוגין עם מחזורי הירח, הסיכוי לסינכרוניזציה דעך ככל שהמשתתפות התבגרו.

חברו הטוב ביותר של כדור הארץ

בסך הכול, לדברי קוהוט, החוקרים ציינו כי מחזור עוצמת האור של הירח נראה כמחזור הירח המשפיע ביותר מבחינת השפעתו על תחילת הווסת. "אנו משערים שבעידן העתיק התנהגות רבייה אנושית הייתה מסונכרנת עם הירח, אך אורח החיים המודרני שלנו, ובמיוחד החשיפה הגוברת שלנו לאור מלאכותי, שינה את הקשר הזה", הם מסבירים. בריאיון לקוהוט מספרת מחברת המחקר כי "ביצענו ניתוחים סטטיסטיים מתוחכמים שהראו שהסינכרוניזציה לסירוגין אינה מתרחשת במקרה". יחד עם זאת, לשאלה כיצד משפיע אור מלאכותי על הווסת השיבה כי "זוהי שאלה קשה שעדיין איני יודעת להשיב עליה".

למרות מחקרים רבים שנערכו לאורך השנים, הקשר בין הירח לבין ההתנהגות והבריאות האנושית עדיין לוט בערפל. בזמן שחלק מהמחקרים מצאו קשרים מרתקים, אחרים לא הצליחו לאמת אותם.

אך ייתכן שדווקא בחוסר הוודאות הזה טמון קסמו של הירח. הוא מושך אותנו אליו בלילה החשוך, מעורר בנו שאלות ותהיות קיומיות, ומזמין אותנו לחקור את הקשר העתיק והמסתורי שבין כוכב הלכת שלנו לבין לוויינו הטבעי.

תמונת כותרת: Kostas Koutsaftikis on Shutterstock

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הרשמה לניוזלטר של מהות החיים

קיבלנו! תוכן מעורר השראה מבית מהות החיים יגיע אליכם במייל ממש בקרוב.